מגדל השמש באשלים

שמש, בטון וניצבות של מגדלים


מגדל השמש באשלים הוא חלק מפרויקט האנרגיה המתחדשת הגדול ביותר בארץ. המגדל בגובה 250 מטרים מוקם בשיטת תבנית מטפסת בתהליך רציף ואחיד. בהקמת המגדל נדרש ביצוע מדויק תוך עמידה בטולרנסים הנדסיים והקפדה על ניצבות המבנה והתאמתו הטובה לתכנון הגיאומטרי. אנו שמחים ללוות את הפרויקט לאורך זמן תוך ביצוע מדידות תקופתיות לוידוא עמידה בטולרנסים, בחינת ניצבות המגדל ואיתור תזוזות לאורך זמן.

תוצרים מפת צבעים לאיתור חריגות, דוח מעקב שינויים הנדסי לאורך זמן
תחומים ,
ה"חור" בראש המגדל הוא מיקום הדוד אשר אינו עשוי בטון
מפת צבעים המייצגת את החריגות בבטון. כל צבע מייצג את מידת החריכה וכיוונה
מיקום הדוד בראש המגדל

מגדל השמש באשלים מתנשא לגובה של 250 מטרים והוקם בשיטת תבנית מטפסת (עליה תוכלו לקרוא גם כאן.) בפרויקט מעין זה נדרשת עמידה קפדנית במפרט ואופן הביצוע וכן נדרש לוודא התנהגות גיאומטרית של המגדל לאורך זמן.

אנו מלווים את הפרויקט לאורך זמן בשני אספקטים מרכזיים:

  1. ניטור תקופתי של גיאומטרית המגדל–  במהלך הקמת המגדל, ביצענו סריקות לייזר תקופתיות לאורך תהליך התרוממותו שנועדו לוודא את ניצבותו של המגדל, את עמידת מעטפת הבטון בטולרנסים התכנוניים וכן לוודא את עמידתם של חלק מן החללים הפנימיים במידות המתוכננות. ביצענו סריקת לייזר תלת ממדית למיפוי מערכתי מלא של מעטפת הבטון החיצונית של המגדל. תוצאות המדידות הושוו למודל התכנוני, חריגות שאותרו סומנו והועברו להתייחסות ולטיפול הלקוח. ניצבותו של המגדל נבחנה יחסית לציר אנכי וירטואלי. מדידות המשך לאורך ציר הזמן הושוו למדידות העבר על מנת לאתר שינויים או חריגות בהתנהגות הבניין ועל מנת למדוד את גודלן.
  2. איתור תזוזות – על מגדל מסוג זה פועלים כוחות רבים המשפיעים על התנהגותו. החל מכוחות הטבע כגון רוח או שמש שמחממת את הבטון ומשנה את התנהגותו עבור בכוחות פיזיים המופעלים עליו כמו דוד גדול במשקל 2000 טונות הממוקם בראשו של המגדל ומפעיל עליו כוחות, שקיעת קרקע ועוד. בתהליך מסודר של מדידות לאורך זמן אנו מוודאים כי לא קיימות תזוזות במגדל ואם כזו קיימת אנו מאתרים את מידת התזוזה, כיוונה ומנסים לאתר את מקורה.

מבחינה הנדסית, בפרויקט מעין זה דיוק המדידה הנדרש גבוה מאוד והטולרנסים המותרים הם מינימליים. היכולת לבצע ניטור מעין זה דורשת, מעבר לציוד המתאים (במקרה זה סורקי לייזר ברגישות וברזולוציה גבוהה) בעיקר ידע והבנה הנדסית של המהנדסים והגיאודטים בחברתנו על מנת לדעת לנתח נכון את הממצאים ולנטרל השפעות חיצוניות ככל שהן קיימות.

גם במגדל הפיקוח בבן גוריון נעשה שימוש בתבנית מטפסת להקמת המגדל. גם שם שמחנו לסייע במיפוי גיאומטריית הבטון. הנה תקראו כאן

 

arrow
חזרה למעלה

תפריט נגישות