מחזירים עטרה ליושנה- שימור מבנים בתל אביב

תיעוד עכשווי לטובת שימור ההיסטוריה


טכנולוגיה חדשנית מאפשרת לעוסקים בתחום שימור המבנים לקבל מידע מלא ואמין על מצב המבנה בהווה והסקת מסקנות אדריכליות והנדסיות על המבנה בעבר, ובכך מאפשרות לתעד אדריכלית ומבנית את המבנה, בפירוט ובמדויק, ולתכנן את השימור באופן המיטבי ביותר

תוצרים מודל תלת ממדי, חתכים, תוכניות דו ממדיות, ענן נקודות, מערך תמונות הנדסיות פנורמיות
תחומים
מיפוי בסריקת לייזר תלת ממדית
מודל תלת ממדי של מבנים לשימור
מידול מפורט, מדויק ומלא

בתל-אביב-יפו קיימים כ-2000 מבנים לשימור. ברחוב אלנבי, שבעברו הלא רחוק היה אחד הרחובות המרכזיים והחשובים בעיר, מוגדרים קרוב ל 70% מהמבנים ברחוב אלנבי בתל אביב כמבנים המיועדים לשימור. מבנה המוגדר כמבנה לשימור דורש התייחסות מיוחדת מצד היזמים, המתכננים והקבלנים. במבנים לשימור, לפני ביצוע פעולה כלשהי וכתנאי להמשך תכנון והכנת תכנית מפורטת או היתר בניה באתר לשימור, יש לתעד את האתר או המבנה. מטרת תיק התיעוד היא מתן תיעוד למורשת הבנויה של העיר ואיתור מידע היסטורי, אדריכלי והנדסי שיאפשר את חשיפת הערכים של המבנה המקורי וישמש בסיס לטיפול עתידי באתר. תוכניות מדידה אדריכליות, מלאות ועדכניות של המבנה הן חלק חשוב בתיק התיעוד. שמחנו על פנייה שקיבלנו מחברת גריבה זערורה גרופ לסייע במיפוי ומידול תלת ממדיים של הבניין ברחוב אלנבי 41 בתל אביב. שמחנו כפליים כאשר נתבקשנו על ידי לילך ממשרד גרואג הראל אדריכלים לעבד את 'ענן הנקודות' שנקבל לאחר סריקת המבנה לכדי מודל תלת ממדי ולא "רק" לתוכניות דו ממדיות כמקובל במבנים לשימור. הפקת מודל תלת ממדי של מבנה לשימור איננה דבר מובן מאליו. המודל חייב להיות, מצד אחד, אמין ומלא ולהציג את המציאות הבנויה כפי שהיא ומן הצד השני, המודל צריך להיות נוח לעבודה על ידי האדריכלים ולא כבד מידי.

באמצעות סורק לייזר תלת ממדי מיפינו באופן מלא את כל המבנה בן שלוש הקומות ובשטח קומה של כ 150 מ"ר כל אחת. למבנה קומת קרקע שמשמשת כקומת מסחר ושתי הקומות מעליה משמשות למגורים. כלל החנויות והדירות היו פעילים ומאוכלסים במועד הסריקה. העובדה כי המבנה פעיל ומאוכלס מעמידה אתגר בעת המדידה הן מן הבחינה שהימצאות סחורה, ריהוט וציוד עלולה להסתיר אזורים במבנה ולייצר קשיי תנועה והן מן הבחינה שהמטרה היא להיות כמה שפחות זמן בתוך הדירות והחנויות על מנת לייצר מינימום הפרעה לחיי היום יום של הדיירים ולפעילות השוטפת של החנויות. עבודה עם סורקי לייזר תלת ממדיים וצוות מיומן בעל ניסיון של מיפוי עשרות מבנים לשימור מאפשר לבצע מיפוי מערכתי של כלל המבנה תוך שהייה מינימלית (לעיתים אפילו של מספר דקות בודדות בלבד) בכל חנות או דירה.

בנוסף למודל התלת ממדי הפקנו עבור האדריכלים מערך תמונות פנורמיות הנדסיות (בדומה ל Google street View) של המבנה. מה שמאפשר להם לבצע סיורים וירטואליים באתר, ניהול של הפרויקט, ביצוע של מדידות, הסופה של הערות ותיעוד של אלמנטים אדריכליים וקונסטרוקטיביים שחשובים לטובת התיעוד והשימור.

מבנה אחד מתוך 2000 סיימנו, נותרו עוד 1,999. (למען האמת נותרו מעט פחות מאחר ומיפינו עד כה לא מעט מבנים נוספים לשימור בארץ בכלל ובתל אביב בפרט)

גם לעיתון 'דה מרקר' סיפרנו מעט על פועלינו בתחום שימור מבנים ומיפויים. הנה תקראו כאן

arrow
חזרה למעלה

תפריט נגישות