אום אל קנאטר (עין הקשתות)

סנוב, באום אל קנאטר כבר ביקרת? ככה מצאנו את עצמנו משתתפים בפרויקט השימור המתקדם ביותר בישראל


בשנת 749 לספירה חרב ברעידת אדמה הכפר אום אל קנאטיר במערב רמת הגולן. יותר מ 1200 שנים לאחר מכן שוחזר בית הכנסת המפואר של הכפר. בית הכנסת באתר הוא מהיפים בארץ, טכנולוגיות וטכניקות חדשניות ופורצות דרך פותחו במיוחד לצורך שחזורו, ארון הקודש הענק שנתגלה בו שינה את פני חקר בתי הכנסת העתיקים ומעל לכל זה ניצבת העובדה כי הרוח החיה מאחורי הפרויקט ואחד מחוקרי האתר נקרא ישו.

תוצרים סריקות לייזר תלת מימדיות לקבלת מצב ראשוני, סריקות לייזר תלת מימדיות למיפוי תהליך שחזור בית הכנסת, תיעוד ומיפוי מיקום גיאוגרפי של אבני בית הכנסת, תמונת אורטופוטו ברזולוציה גבוהה של אתר החפירות
תחומים
טכנולוגיות
סריקת לייזר תלת מימדית
מרחב אום אל קאנטיר בסריקת לייזר תלת מימדית
לכל אבן ניתן מיקום גיאוגרפי מדוייק
הוקם עגורן לביצוע הסריקות ושחזור בית הכנסת
סריקת לייזר תלת מימדית
ענן נקודות למיפוי מדויק של המרחב

קשיי גישה, שיקולי עלות ומגבלות טכניות שונות מנעו במשך עשרות שנים את האפשרות לחפור ולשחזר את אתר בית הכנסת באום אל קנאטר (עין הקשתות). האתר במערב רמת הגולן נחרב במאה השמינית לספירה ומאז עמד כגל אבנים ללא סימנים או עדות למבנה המפואר שהיה שם קודם. שמחנו לסייע לישו דריי (כן, כן,זה השם) מחברת "שחזור טכנולוגיה עתיקה" לשקם את האתר בטכנולוגיה ובשיטה חדשות שפיתח.

מעל לאתר החפירות הוקם עגורן שעליו מיקמנו את סורק הלייזר. כל עבודות מיפוי וסריקת המרחב בוצעו מן העגורן. העבודה התבצעה בכשישה שלבים כאשר בכל שלב כזה מפונה גל האבנים העליון, נחשפת שכבת אבנים נוספת מתחתיו ותהליך המיפוי והסריקה בוצע מחדש.

תהליך המיפוי בוצע באופן הבא: כל מרחב עבודות החפירה נסרק, על בסיס הסריקות וענני הנקודות המופקים מהן הפקנו תמונת אורתופוטו ומהן מיפינו גיאוגרפית באופן מדוייק את מיקומה של כל אבן במרחב בקואורדינטות בצירי X,Y,Z. כל אבן קיבלה מק"ט שהכיל את נתוני המיקום שלה והוחדר אל האבן בצי'פ זעיר. לאחר שכל האבנים קיבלו שם ומיקום מדוייק ניתן היה לבצע קישור של כל אבן אל המיקום המדויק ממנו נפלה בבית הכנסת המקורי ולשחזר את המבנה כולו.

arrow
חזרה למעלה

תפריט נגישות